Ajánló

jegyezz meg

Miben vannak a transzzsírok?

margarin

Évek óta sokat hallani a transzzsírokról, valamint azok egészségre gyakorolt hatásáról. De miről is van szó tulajdonképpen esetükben? Mik azok a transzzsírsavak, és szüksége van-e szervezetünknek rájuk? Ilyen, és ezekhez hasonló kérdésekre keressük a választ cikkünkben. A transzzsírok a természetben is jelen vannak, hiszen nem csak ipari körülmények között jönnek létre, hanem az olajban való sütés során is keletkeznek, de a kérődző állatok bendőjében is jelen vannak. Ez utóbbi azért érdemel említést, mert olyan értékes alapanyagokról is le kellene mondanunk, ha el kívánnánk kerülni teljesen a transzzsírokat, mint a tejtermékek, és azok –többek között- magas kalciumtartalma.

Amiről sokaknak még mindig téves elképzeléseik vannak, az a margarin gyártásának folyamata, mely során kétségtelen, hogy korábban alkalmazták a hidrogénezést. Ennek hatására transzzsírsavak keletkeztek, melyek hozzájárultak a növényi olajok állagának megváltoztatásához. Ma már egyértelműen mondhatjuk, hogy a boltok polcain helyet kapott jó minőségű margarinok esetében nem történik hidrogénezés, így a vérben levő káros LDL koleszterin szintje sem emelkedik meg a transzzsírok jelenléte miatt. Tény az is, hogy már olyan margarint is vásárolhatunk, melynek rendszeres fogyasztásával a koleszterinszint jelentősen csökkenthető.

De mennyi a megengedett mennyiség, ami a transzzsírok fogyasztását illeti? Maximum 2 gramm vihető be büntetlenül a szervezetbe. Ezt túllépve már számolni kell azzal a kockázattal, hogy csökken a vérben a jónak számító HDL-koleszterin szintje, s ezzel egyidejűleg növekszik a káros LDL-szint. Nem titok, hogy a magas koleszterinszintre is visszavezethető szív-, és érrendszeri megbetegedések hazánkban vezető halálozási oknak számítanak, nem mindegy tehát, hogy mi kerül az asztalra nap mint nap.

Azt tehát már tudjuk, hogy nem mindegy, mennyit fogyasztunk a transzzsírsavakból. A harmoniabanamargarinnal.hu szerint is fontos, hogy a transzzsírok ételeinkben való jelenlétére odafigyeljünk, hiszen azok a táplálékok, melyek magas értékekkel bírnak, nem csak a koleszterinszintre, de a szervezet energiaellátására, valamint a testsúly alakulására is rendszerint káros hatással vannak.

S hogy mely ételeket jobb elkerülni? A nassoláshoz szívesen választott ropik, chipsek, nápolyik és kekszek tele vannak transzzsírokkal, csakúgy, mint a tartós csomagolt sütemények, fánkok. A töltelékes csokik, a szaloncukrok, a téli fagyik és a négercsók is hemzseg a koleszerintszintre káros hatással levő anyagoktól, de a pattogatott kukorica, a mélyhűtött pizzák, a levesporok, a salátaöntetek, sőt, a bolognai spagetti készítésére alkalmas por alapú szósz is kerülendőek. A gyorséttermi ételekről ilyen szempontból ne is beszéljünk, hiszen nem csak a plusz kilók szaladnak fel hatásukra hetek alatt, hanem érrendszerünknek is sok kárt okozhatunk, ha az ilyen étkezési lehetőséget választjuk.

Az tehát a felsoroltakból is jól látszik, hogy általában azok a termékek tartalmaznak transzzsírsavakat, amelyek tartósítottak, vagy a sokat ellenzett gyorséttermi ételek közé sorolhatóak. A listát látva azonban érdemes elgondolkodni azon is, hogy valóban szükségünk van-e a teljes értékű táplálkozáshoz az ilyen jellegű élelmiszerekre. Egészséges, és rendkívül finom ételek kerülhetnek az asztalra akkor is, ha alapanyagként természetes összetevőket választunk.

Copyright 2003-2021. Minden jog fenntartva. A Párom.hu név és logo az Egyesült Társkereső Szolgáltatások Kft. bejegyzett védjegye.

A nyomtatott oldal webcíme: https://www.szenakazal.hu/prcikk_Miben_vannak_a_transzzsirok_a22.html
Nyomtatás dátuma: 2021-05-14 14:48:04